Zoekmachine optimalisatie 2.

2.0 zoekmachine optimalisatie Rankingsfactoren

 

Ten einde uw website te optimaliseren voor zoekmachines,

is het goed te weten op basis van welke factoren rangking in

zoekmachine resultaten plaats vindt.

 

Rangkingsfactoren zijn in te delen in twee categorieën:

 

- Website gerelateerde factoren

- Overige factoren

 

 

Website gerelateerde factoren (criteria) zijn gebaseerd op het

gebruik van keywords op de juiste positie binnen de HTML

van de website, te weten keyword prominence, proximity,

frequency, density en gebruik van één centraal Thema

 

Zie ook website optimalisatie Do’s

 

Naast website gerelateerde factoren die verband houden met

de inhoud of HTML van uw  website, zijn er nog andere

factoren die een belangrijke rol spelen bij zoekmachine optimalisatie, te weten: website populariteit, link popularity en alfabetische plaatsing.

 

De combinatie van bovenstaande factoren bepaalt het succes van zoekmachine optimalisatie van uw website.

 

 

Zoekmachine optimalisatie - website gerelateerde factoren:

 

 

· zoekmachine optimalisatie - Het belang van het gebruik van keywords?

 

Het gebruik van keywords door uw hele website is essentieel bij zoekmachine optimalisatie. De meeste zoekmachines indexeren alle tekst van iedere pagina. Iedere zoekmachine geeft echter een ander gewicht aan keywords in de tekst.

 

Algemene regels:

- zet uw homepage vol met keywords. De homepage heeft de meeste kans om geïndexeerd te 

  worden.

- plaats minimaal 100 woorden per pagina.

 

Bij het maken van uw webpagina dient u de volgende vier elementen in de gaten te houden als het gaat om het gebruik van keywords: Keyword prominence, Keyword proximity, Keyword frequency, Keyword density en een centraal Thema in uw website.

 

· zoekmachine optimalisatie - Keyword prominence

 

De inhoud van de tekst aan het begin van de pagina weegt zwaar bij de indexering van uw    

website. De allereerste regel of paragraaf dient snel antwoord te geven op de vragen ”wie,

wat, waar, wanneer, waarom”. Vergelijk het met een nieuwsartikel in de krant.

 

Tip Webmaster. Deze eerste paar regels van de pagina moet staan binnen de HTML Head

 

· zoekmachine optimalisatie - Keyword proximity

 

Keywords moeten bijvoorkeur dichtbij elkaar staan. Let op dat u wel een goed lopende zin overhoud. Dit omdat deze zin ook gebruikt kan worden als zoekresultaat.

 

· zoekmachine optimalisatie - Keyword frequency

 

Het aantal malen dat een keyword wordt herhaald binnen een webpagina. 3 tot 7 keer wordt aangeraden. Keyword frequentie hangt nou samen met keyword density.

 

· zoekmachine optimalisatie - Keyword density

 

Keyword density (dichtheid) meet de relevantie van een bepaald tekst element of tag (meta description, HTML Title) ook wel genoemd page relevancy.

 

 Meet de keyword density van website (TITLE, META Keywords, META Description, ALT Text, Link Text, Comments, Headers, Bold Text, Body Text en All Text.

 

goRank density tool

 

Onzichtbare tekst. Een heleboel search engines kijkt daarentegen ook naar zogenaamd onzichtbare tekst. Tekst met dezelfde achtergrond kleur of het gebruik van een veel te kleine lettergrote, om dit vervolgens af te straffen. Zoekmachines indexeren alleen het geen als visuele tekst verschijnt op uw website.

 

Meer weten over spam die zoekmachine optimalisatie kan frustreren. Website optimalisatie dont’s.

 

checklist zoekmachine optimalisatie - gebruik Keywords

- minimaal 100 worden

- plaats keywords in het begin van de pagina

- zet keywords vlak bij elkaar

- herhaal keywords 3 tot 7 keer per 100 woorden

- sommige zoekmachines kijken ook of er keywords onder aan de pagina staan

- als u bovenaan in de webpagina gebruik maakt van graphics, gebruik een  ALT tag.

 

· zoekmachine optimalisatie – centraal Thema

 

Met het thema van uw website wordt bij zoekmachine optimalisatie bedoeld een overkoepelend centraal thema door uw gehele website.

Middels wederom een complexe wiskundig model beoordelen zoekmachines uw website op de aanwezigheid van een thema, ten einde hun klanten (de internetgebruiker) beter van dienst te zijn. Thema extractie van uw site is een erg complexe techniek maar wordt desalniettemin gebruikt door veel grote zoekmachines zoals Google, Lycos en Altavista.

Het Thema van uw website wordt bepaald in Title, Meta Keywords, Meta description, link tags en de body tekst van uw website.

 

U bereikt een centraal thema door consistent uw meest belangrijke keywords te gebruiken op liefst iedere webpagina.

 

Wanneer u een zoekmachine uw thema duidelijk wilt maken houd dan deze basisregel aan; herhaal een keyword nooit meer dan 3 tot 7 keer (keyword frequentie) in een tag en zorg dat het keyword niet meer dan 3 tot 7 procent is van de totale tekst (keyword density).

Zoekmachine optimalisatie overige factoren.

· zoekmachine optimalisatie – website populariteit en link popularity

 

Iedere marketeer en webmaster die middels zoekmachine optimalisatie een top positie wil behalen bij zoekmachines, zal naast kennis van het op de juiste manier  gebruiken van de belangrijkste keywords. Bovendien kennis moeten hebben van niet website gerelateerde factoren ten behoeve van zoekmachine optimalisatie.

- Website populariteit

- Link popularity

 

· zoekmachine optimalisatie - website populariteit - Directhit

 

Het directhit systeem is gebaseerd op het gedrag van gebruikers van zoekmachines. Het wiskundige model (algoritmen) gaat er vanuit dat internetgebruikers beter instaat zijn om een website te indexeren dan zoekmachines. Zoekmachines die gebruik maken van directhit zijn onder andere; lycos, msn en het in Amerika populaire Hotbot. Het Directhit systeem bestaat uit:

      - Klik populariteit (click popularity)

      - Kleverigheid (stickiness)

 

· Zoekmachine optimalisatie - Klik populariteit

 

Klik populariteit in het engels click popularity, meet het aantal malen dat uw website is verschenen op de resultaatpagina van een zoekmachine gedeeld door het aantal maal dat uw link is aangeklikt.

 

U kunt de klik populariteit verhogen door een pakkende tekst te presenteren in het resultaatscherm dat de gebruiker van de zoekmachine te zien krijgt na een zoekopdracht. Zoekmachines geven de resultaten van een zoekopdracht op verschillende manieren weer in het resultaatscherm. Enkele voorbeelden:

- Meta description

- Title tag

- Keywords gevonden in de tekst

 

Websites met een passende URL (domeinnaam), maar met name websites van ondernemers met een hoge naambekendheid worden vaker aangeklikt.

Het resultaat van een zoekmachine kan in deze vergeleken worden met geholpen naambekendheid. Als er sprake zou geweest zijn van spontane naambekendheid had de consument niet de zoekmachine geraadpleegd, maar direct de URL van de ondernemer in zijn browser ingetikt.

 

· Zoekmachine optimalisatie - Kleverigheid

 

Met kleverigheid (stickiness) van de website meet Directhit hoelang de internetgebruiker blijft op de website. Dit wordt bepaald door de tijdsduur (interval) tussen de aangeklikte resultaten in de het resultaatscherm te meten. Hoe langer de bezoeker blijft des te interessanter de website niet waar. Zorg voor een aantrekkelijke, overzichtelijke en vooral snel webdesign.

Zoekmachines geven u website een hogere indexering, wanneer uw website snel geïndexeerd kan worden, dit betekend veel HTML en weinig gebruik van illustraties, java script e.d. Bij zoekmachine optimalisatie van uw website dient u er tot slot rekening mee te houden dat zoekmachines ook kijken naar de totale omvang van uw website. Zoekmachines houden van grote websites met veel webpagina’s en veel relevante informatie.

 

Zoekmachine optimalisatie - Link popularity


Externe Links die verwijzen naar uw website wordt een steeds belangrijkere factor in zoekmachine optimalisatie. Niet alleen leveren deze externe 9back)links direct meer bezoekers, een groeiend aantal zoekmachines (waaronder Google en MSN) vindt link popularity een belangrijk issue. Het was Google die link popularity ofwel Pagerank als eerste zoekmachine introduceerde. Zoals het er naar uit ziet zullen in de toekomst alle zoekmachines pagerank adopteren in hun algoritme.

 

Het systeem gaat uit van het volgende; als veel websites naar uw website verwijzen voor informatie over een bepaald onderwerp, dan zal uw website wel een autoriteit zijn omdat gebied.

 

Zoekmachines kijken niet alleen naar het aantal verwijzingen naar uw website maar de techniek is veel geavanceerder. Verzamel niet alleen aantallen links maar kijk bovenal naar de kwaliteit. Des te vaker er een externe link naar uw website wordt aangeklikt des te hoger de positionering (clickratio).

 

Het verzamelen van links kan op verschillende manieren:

- link-exchange (ruil)

- handmatig aanmelden bij directories. (bijv. Startpagina.nl)

- links in forums en blogs

- interessante artikelen of toepassingen op uw website

 

Naast externe links spelen ook interne links binnen uw website een rol bij pagerank.

Denk hierbij aan uw link navigatiestructuur en bijvoorbeeld inline Text Links.

 

· zoekmachine optimalisatie - Link popularity  - Link Exchange

 

Het onderling uitwisselen van verwijzingen kan leiden tot een win-win situatie. Dit is het geval wanneer beide website elkaar aanvullen.

 

· zoekmachine optimalisatie - Link popularity  - Directories

 

Directories waaronder startpagina, bieden de consument een overzichtelijke verzameling links, meestal gespecialiseerd op een bepaald onderwerp (bijv. Tuinieren).

 

Belangrijk voor Google: zorg dat uw website bij DMOZ staat vermeld. Meer weten over DMOZ.org Open Directory en ontologie de zoekmachine van de toekomst.

 

Als uw site eenmaal is opgenomen in een van de directories van Google of Yahoo neemt Google uw site over het algemeen binnen zes tot acht weken op in haar index.

 

Bij handmatig aanmelden is het raadzaam om bij te houden: datum, tijdstip van aanmelden en de uitkomst van de aanmelding. Stuur indien nodig een herinnering.  

 

Veel commerciële aanbieders van zoekmachine optimalisatie diensten, bieden u de mogelijkheid om tegen betaling uw website automatisch aan te melden bij duizenden directories. Doe dit niet het is de investering meestal niet waard. De meeste bezoekers komen van een klein aantal grote directories. Iedere directory hanteert een eigen indeling van categorieën en sub categorieën. Alleen bij een juiste keuze heeft uw website kans om opgenomen te worden.

 

Het is altijd verstandig je tenminste aan te melden bij de volgende zoekmachines: Open Directory Project (ODP), Google, Ilse, Yahoo, Vinden.nl, Lycos en Yahoo

 

· zoekmachine optimalisatie - Link popularity  - Forums en blogs

 

Een andere mogelijkheid is om een link naar uw website te plaatsen in bijvoorbeeld een forum of blog die past bij het thema van uw website.

 

· zoekmachine optimalisatie - Link popularity  - Interne links (internal link)

 

Interne links zijn links binnen uw website. Interne links worden gebruikt voor de navigatie van de website. Google pagerank kijkt naast externe links ook naar de interne linkstructuur.

 

Middels doordacht gebruik van interne links kunt u hoge ogen gooien bij zoekmachine optimalisatie van een specifieke pagina door de page relevancy (pagina relevantie) te verhogen.

 

Pagerank – des te kleiner het aantal clicks vanaf uw homepage des te hoger de page relevancy van de betreffende webpagina.

 

Dit betekent niet automatisch dat uw vanaf uw homepage direct moet verwijzen naar iedere pagina van uw website. Naar mate het aantal mappen in een niveau toeneemt daalt de page relevancy van iedere afzonderlijke webpagina. Bovendien kunt u de page relevancy van een webpagina verhogen door uw belangrijkste keywords op te nemen in Anchor van hyperlinks die verwijzen naar de webpagina.

 

Voorbeeld u heeft een bedrijf in tuingereedschap. Uw navigatie button Home die u op iedere pagina van uw website toont, zal dan bijvoorbeeld de anchor text “tuin gereedschap” kunnen bevatten. Hiermee koppelt u de keywords tuin, gereedschap en tuingereedschap aan uw homepage.  

 

· zoekmachine optimalisatie – Link popularity  - link structuur

 

U kunt u link structuur ten behoeve van zoekmachine optimalisatie verbeteren doorgebruikt te maken van: Text Link Navigatie, Footers en inline text links

Text Link Navigatie: is veel website maken gebruik van navigatie aan de linkerkant van het scherm, dit heeft als voordeel dat dit de kolom is die als eerste wordt geïndexeerd door zoekmachines. (achtergrond informatie  "Table Structures For Top Search Engine Positioning")

Footer: een footer is een navigatiebalk aan de onderkant van een website. De footer wordt zowel door bezoekers als door zoekmachines gebruikt om te navigeren door uw website. De Footer is een prima mogelijkheid om internal links aan uw belangrijkste webpagina’s te voegen. Gebruik hiervoor keywords in uw navigatietekst zichtbaar op uw website.

Herhaal absolute niet uw hele navigatiestructuur in uw footer. Want ook bij link popularity middels internal links geldt de regel van keyword density. Neem altijd het gebruikers gemak van bezoekers als uitgangspunt. Neem ook een verwijzing naar de sitemap op in uw footer.

Internal Text Links: internal text links zijn links binnen een zin ofwel omgeven door tekst. Gezien het feit dat deze links (anchor text) deel uit moeten maken van een lopende zin, spelen deze text links een belangrijke rol bij page relevancy.

 

 

Tool. Hoeveel en welke externe links verwijzen naar uw website?

 

Hoeveel en welken externe links naar uw website heeft Google geïndexeerd?

 

Link popularity speelt een zeer belangrijke rol bij zoekmachine optimalisatie. Steek hier veel tijd en energie in. Zonder enige externe backlinks is het bijna onmogelijk een toppositie te bereiken. Sommige zoekmachines geven een hogere ranking aan websites met een  domeinnaam waarin het gezochte woord voorkomt.

 

Vervolg.....Zoekmachine optimalisatie – website optimalisatie Do’s  en Dont’s

 

 

Rankingsfactoren

 

Website gerelateerde factoren

Het belang van keywords?

Keyword prominence

Keyword proximity

Keyword frequentie

Keyword density

Thema

 

overige factoren

website populariteit

Stickiness

link populariteit

klik populariteit

 

Tekstvak:
reclamewaakhondwww